Categorie Nieuws
20 juli 2019 14:42 uur

huddersfield shirt

In Nederland zijn de meeste mensen niet bekend met de van oorsprong Ierse bookmaker Paddy Power. Dit is wel anders aan de andere kant van de Noordzee. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar het wedden op sport en andere gebeurtenissen de normaalste zaak van de wereld is, kent men Paddy Power als een betrouwbare bookmaker om je sportweddenschappen bij in te zetten. De bekendheid heeft de aanbieder niet alleen aan hun prima odds op voetbalwedstrijden te danken. Het bedrijf heeft een reclamebedrijf in dienst waarmee zij steeds de publiciteit weten te halen. Deze week is dit opnieuw gelukt met een reclamestunt die eerst voor verontwaardiging heeft gezorgd, maar daarna voor grote waardering voor de bookmaker.

Nieuwe shirtsponsor van Huddersfield Town

Wat inmiddels ook de normaalste zaak van de wereld is geworden in het Verenigd Koninkrijk is dat professionele voetbalclubs kansspelaanbieders als sponsoren aantrekken. Dat bekend werd gemaakt dat Paddy Power het vorig jaar naar de Championship gedegradeerde Huddersfield Town ging sponsoren daar keek niemand dan ook vreemd van op.

Dat is althans totdat daar eerder deze maand de presentatie van het nieuwe uit- en thuisshirt van de club was. Huddersfield Town staat bekend om het iconische witte tenue met licht blauwe verticale strepen. De nieuwe shirtsponsor Paddy Power had echter besloten om over deze strepen een diagonale balk te plaatsen met daarop in koeienletters de naam van de bookmaker. Het uitshirt was nog lelijker. Daar stond maar liefst 110 keer de naam van de sponsor op vermeld.

Verontwaardiging bij voetbalsupporters

Niet verrassend waren de reacties op het nieuwe tenue van de club niet positief. Op social media, in televisieprogramma’s en in kranten maakten menig voetbalsupporter zijn of haar verontwaardiging duidelijk over het afschuwelijk lelijke shirt. Het moest toch niet gekker worden met die shirtsponsors. Het mooie iconische tenue van Huddersfield Town totaal verpest in naam van de commercie.

Dat de clubleiding dit ook heeft kunnen accepteren. Geen enkel geldbedrag is toch voldoende om met zo’n lelijk shirt te moeten spelen. De reacties van voetbalsupporters wereldwijd logen er niet om. Ook de Engelse voetbalbond informeerde bij Huddersfield of zij daadwerkelijk van plan waren om in dit shirt te gaan spelen.

Geniale stunt om probleem aan de kaak te stellen

Sommige mensen die bekend zijn met Paddy Power hadden al een vermoeden dat de shirtpresentatie ook wel eens een reclamestunt van de bookmaker zou kunnen zijn. Zij bleken vandaag gelijk te hebben, want na alle ophef maakte Paddy Power bekend dat zij helemaal niet de intentie hebben om het shirt van Huddersfield Town te verpesten. Zij hebben zelfs als sponsor de intentie om de club te steunen door het shirt te “onsponsoren”.

In plaats van dat er geld betaald wordt om de naam van de bookmaker op de shirts te plaatsen wil deze sponsor juist dat het voor de supporters heilige shirt naar de originele staat wordt teruggebracht. Huddersfield Town speelt dus het aankomende seizoen in een uit- en thuisshirt zonder sponsor erop. Alleen het iconische patroon in de kleuren wit en blauw en het logo van de club op de borst.

Met de stunt wil de bookmaker protesteren tegen het vervuilen van voetbalshirts met bedrijfsnamen erop. Dat alle kranten en voetbalsupporters nu over de stunt en de bookmaker praten heeft er misschien ook wat mee te maken. Feit is wel dat de reclamestunt uiteindelijk veel waardering krijgt. Supporters van vele voetbalclubs waarderen de actie en zouden ook graag de shirts van hun geliefde clubs weer eens in de originele staat willen zien.

art5
art6