Europese landen leggen gokadvertenties aan banden

Europese landen leggen gokadvertenties aan banden

Toen in de Eerste Kamer de Wet Kansspelen op Afstand werd aangenomen en daarmee de weg vrij is gemaakt voor de legalisering van online gokken in Nederland, is ook het besluit genomen om nog duidelijke afspraken te maken over de regels omtrent reclame maken voor online casino’s. Tot op heden zijn alle wetten en regels wat betreft gokadvertenties nog niet vastgelegd. Wel is al wel duidelijk dat op radio en televisie bijvoorbeeld enkel advertenties getoond mogen worden gedurende de avonduren. Hiermee probeert men te bereiken dat zo min mogelijk minderjarige televisiekijkers de reclames te zien krijgen. Er moeten echter nog meer regels worden uitgewerkt die het echt duidelijk maken voor de casino’s wat wel en niet is toegestaan. Waarschijnlijk zal de politiek bij het opstellen van de definitieve wet- en regelgeving ook naar andere landen kijken hoe zij dit hebben gedaan. Het is daarom interessant om te volgen dat verschillende Europese landen gok advertenties aan banden dreigen te leggen.

Zweden overweegt verbod op adverteren

Hetgeen dat bij ons deze gedachte en het schrijven van dit nieuwsartikel teweeg heeft gebracht, is het bericht dat Zweden overweegt om adverteren voor casino’s helemaal te verbieden. Hier zal de komende maand over gediscussieerd worden door politieke partijen en de instanties die de taak hebben om toe te zien op de aanbieders van kansspelen in het Scandinavische land. Pas sinds het begin van dit jaar is het online gokken in Zweden officieel gelegaliseerd. Met de mogelijkheid om licenties aan te vragen en legaal te opereren vanuit het land, zijn logischerwijs ook het aantal reclames die het wagen van een gokje promoten toegenomen. Hier is het nodige commentaar op gekomen met het gevolg dat de komende weken gekeken zal worden of een compleet verbod op gokadvertenties noodzakelijk is.

Advertenties in Italië al aan banden gelegd

De kans is groter dat er strengere restricties zullen gaan gelden voor het adverteren van online gokken in plaats van een compleet verbod. Dit is bijvoorbeeld ook vorig jaar in Italië doorgevoerd. Hier was het aantal advertenties voornamelijk op televisie tot een onacceptabel niveau uitgegroeid. Mensen konden geen televisieprogramma meer kijken zonder onderbroken te worden door reclames die het gokken bij een online casino aanprezen. Op dit moment is in het land alleen nog maar toegestaan om reclames te maken voor het wedden op sportwedstrijden. Hiervoor is een zogenaamde fluitsignaal tot fluitsignaal regel ingevoerd. Dit wil zeggen dat de reclames getoond mogen worden vanaf het moment dat de wedstrijd begint totdat deze eindigt.

Verenigd Koninkrijk verwacht zelfrestricties

Het zijn niet alleen de Europese landen waar het gokken via internet pas gelegaliseerd is waar de stemmen opgaan om restricties in te stellen voor gokadvertenties. Ook in het Verenigd Koninkrijk, waar al jarenlang de online kansspelen gereguleerd zijn, gaan er tegenwoordig stemmen op om de reclames op diverse mediums aan banden te leggen. Dit geluid wordt steeds sterker en daarom heeft de instantie die de aanbieders gecontroleerd de melding naar buiten gebracht dat de casino’s zelf met restricties moeten komen. Voldoen deze zelfrestricties niet aan de wensen van de meerderheid, dan worden van buitenaf regels opgelegd en deze zouden weleens een stuk strenger kunnen zijn als het eenmaal zover komt.

Noodzaak voor gokadvertenties Nederland

In Nederland is zoals gezegd ook al gesproken over het onderwerp van advertenties die het gokken aanprijzen. Tijdens de vergadering over de aanname van de wet kansspelen op afstand is al gebleken dat diverse politieke partijen graag een totaal verbod op gok advertenties zouden zien. De minister was echter van mening dat er een noodzaak bestaat voor gokadvertenties in Nederland. De redenering hierachter is dat de Nederlandse consumenten na de legalisatie van het online gokken geïnformeerd moeten worden welke aanbieders legaal zijn. Door enkel de legale casino’s van Nederland toe te staan om advertenties uit te zenden op bijvoorbeeld televisie zal dit voor de consumenten meteen duidelijk zijn. Zij weten dan waar zij veilig een gokje kunnen wagen omdat de aanbieder onder toezicht staat van de Nederlandse Kansspelautoriteit.