Eva van Dijk Geschreven door Eva van Dijk
8 februari 2023 13:57 uur

spelersmetcruksregistratiekondenblijvengokkenbijbingoal

De Nederlandse Kansspelautoriteit heeft vandaag bekend gemaakt dat Bingoal een boete gekregen heeft. Dit Nederlandse online casino moet een boete van 350.000 euro betalen voor het niet controleren van het CRUKS register.

Het bleek dat Bingoal drie dagen lang gebruik maakte van een oud certificaat. Hierdoor werden er geen CRUKS controles meer uitgevoerd. Spelers met een CRUKS registratie konden gewoon een account aanmaken of gokken.

Volgens de Nederlandse Kansspelautoriteit zouden meteen vijf spelers hier gebruik van gemaakt hebben. Ondanks hun CRUKS registratie besloten ze een account aan te maken en te gaan gokken. Ondanks dat het om slechts drie dagen ging zijn er dus meteen vijf spelers de fout ingegaan.

Fout werd begaan in juni 2022

Volgens de Kansspelautoriteit heeft het voorval voorgedaan in juni 2022. Elke keer als een nieuwe speler een account aanmaakt dan moet er een CRUKS controle plaatsvinden. Dit gebeurt normaal gesproken automatisch. Maar door een verlopen certificaat gebeurde dit dus niet. Bingoal had dit in eerste instantie niet door.

Doordat vijf spelers met CRUKS registratie konden gokken heeft Bingoal zich niet aan de officiële zorgplicht gehouden. De Kansspelautoriteit vind dat dit echt niet kan en het casino een verplichting heeft naar deze spelers. Deze spelers staan niet voor niets in de CRUKS. Ze moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden.

Achteraf kan Bingoal er pas achter dat er door deze fout vijf spelers online zijn gaan gokken terwijl ze in de CRUKS geregistreerd zijn. De Kansspelautoriteit is hier ook over getipt. Bingoal heeft zelf op 11 juli 2022 per brief contact opgenomen met de Kansspelautoriteit. Ze hebben laten weten dat er een fout gemaakt is en deze spelers konden gokken door hun fout.

Het gaat om vijf bestaande spelers bij Bingoal

Volgens Bingoal ging het niet om nieuwe registraties. Het ging om vijf spelers die al eerder een account hadden bij Bingoal. Ze hebben zichzelf op een later moment ingeschreven bij de CRUKS. Hierdoor konden ze normaal gesproken geen toegang meer krijgen tot het casino. Alleen doordat het certificaat verlopen was konden de spelers ineens weer inloggen.

Zodra Bingoal doorhad dat deze spelers weer aan het gokken waren hebben ze hun accounts handmatig geblokkeerd. Daarna is direct het certificaat vernieuwd en is er gekeken of er nog meer spelers betrokken waren.

De vijf spelers waarom het gaat zijn volledig gecompenseerd. Ze hebben het geld dat ze gestort hebben teruggekregen. Daarbij erkennen ze dat hun fout meer schade veroorzaakt dan alleen financiële schade. Maar dit was de enige tegemoetkoming die ze konden doen naar deze spelers toe.

Bingoal was het niet eens met de boete

De boete van 350.000 euro is fors vooral omdat het om een fout van slechts drie dagen ging. Ze beroepen zich op het feit dat het een technische storing was. Maar de Kansspelautortiteit deelt deze mening niet. Volgens hun is het alleen een technische storting als de storing bij de CRUKS ligt en niet bij het niet op tijd vernieuwen van een certificaat.

Daarnaast vindt de Kansspelautoriteit de financiële compensatie niet voldoende. Maar dit is iets wat het casino zelf moet uitvechten met de ex-spelers. Met de hoge boete hopen ze dat deze fout in de toekomst niet nog een keer gemaakt gaat worden.

art5
art6