Categorie Nieuws
8 februari 2022 14:22 uur

images0.persgroep.net_

In december was er flink wat commentaar op de Nederlandse Kansspelautoriteit. Sinds de lancering van de online casino’s in Nederland werden we gebombardeerd met reclames. Voor het eerst mochten de bedrijven namelijk reclame maken op de televisie en dit deden ze massaal!

Binnen de Tweede Kamer werd er al gesproken of dit mogelijk verder aan banden gelegd kan worden. Er is al officieel een reclamecode voor online casino’s. Hierin staat dat de reclames pas na 21.00 mogen worden uitgezonden.

Maar er zitten meer restricties aan reclame maken op tv. Een spotje mag bijvoorbeeld maximaal 30 seconden duren en er mogen maar drie gokreclames per blok verschijnen. Ondanks dat er maar drie reclames per blok mogen over online gokken kwamen ze massaal!

Kansspelautoriteit liet al weten dat er mogelijk maatregelen komen

In de Tweede Kamer werd er zelfs een motie aangenomen om alle reclames nog verder aan banden te leggen. Maar dan moest er wel eerst een onderzoek komen hoe heftig de reclames zouden zijn.

Zouden er bijvoorbeeld meer mensen gokverslaafd raken omdat er meer reclames op de televisie zijn? De Kansspelautoriteit liet vervolgens aan de online casino’s weten dat er kamer vragen gesteld zijn.  

Online casino’s besluiten minder reclame te maken op de televisie

Het is duidelijk dat alle online casino’s willen meewerken aan het behoud van de licentie. Na het stellen van de kamer vragen besloten ze massaal minder te adverteren in januari. Dit blijkt uit onderzoek van een onderzoeksbureau.

Het Holland Casino Online blijkt nog wel altijd het meeste reclame te maken. Dit doen ze overigens niet alleen op de televisie. Ze zouden ook veel geld uitgeven aan billboards en programmasponsoring.

Het is opvallend dat juist een Staatsbedrijf zich zo massaal inzet op de marketing. Terwijl het de Tweede Kamer is die de vragen gesteld heeft of het niet iets teveel van het goede is!

Flinke daling vertoningen vergeleken met oktober

Oktober was natuurlijk de maand waarin het allemaal officieel van start ging. Het Holland Casino was tijdens deze maand 5.110 keer te zien op de televisie. In januari daalde het aantal commercials naar 1.640 keer.

Het Toto Casino online was nog maar 347 keer met een reclame op de televisie te zien in januari. Terwijl dit in oktober nog bestond uit 1.745 spotjes. Dit is dus ook een flinke daling!

Het Batavia Casino besloot zichzelf iets in te perken. Ze gingen van 879 spotjes naar 795. Maar het lijkt er dus op dat de online casino’s duidelijk laten zien dat ze luisteren na de oproep.

Online casino’s speelde ook in op de release van de Nederlandse casino licentie

De Tweede Kamer moet er wel rekening mee houden dat de Nederlandse casino licentie echt nieuw was. Voor het eerst mochten bedrijven reclame maken op de Nederlandse televisie. Het is dus eigenlijk niet heel gek dat ze hier massaal gehoor aangeven.

Zoals nu in de praktijk al te zien is neemt het aantal reclames op de televisie langzaam af. Maar dit betekent wel dat we elk reclameblok wel een keer een online casino voorbij zien komen. Dit is iets waar we gewoon aan moeten wennen in Nederland.

In onze buurlanden gebeurt dit eigenlijk al langer. Als je in Duitsland naar de televisie kijkt zie je wel vaker gokspellen en vooral gok apps voorbijkomen. Mogelijk zal dit niet lijden tot meer gokverslavingen in Nederland.

art5
art6