Categorie Nieuws
25 oktober 2022 12:02 uur

onecasinobenaderdoudespelers

Het One Casino is nog geen week geopend en direct in opspraak geraakt. De goksite heeft namelijk een mail gestuurd naar het oude klantenbestand. In deze mail laten ze weten dat het oude spelersaccount gesloten is. Maar dat de oude spelers alsnog een nieuw account kunnen aanmaken in de One Casino.

Eén van de strenge regels die de Kansspelautoriteit hanteert is dat oude spelers niet benaderd mogen worden. Illegale casino’s zouden hiermee een voorsprong kunnen hebben op websites die zich wel netjes aan de regels gehouden hebben.

Vorige week woensdag ging de website officieel online en op vrijdag zouden ze de mail verstuurd hebben. De mail kwam terecht bij Nederlandse spelers die voorheen altijd een account gehad hebben in het One Casino. Om de vergunning te krijgen moesten ze deze accounts sluiten en mochten ze deze spelers dus ook niet meer benaderen.

Een harde reset is niet meer verplicht

In eerste instantie had de Kansspelautoriteit zelfs als regel dat de spelers accounts verplicht een harde reset moesten ondergaan. Ze moesten alle gegevens van de spelers wissen voor ze een vergunning krijgen. Zo zouden dit soort situaties voorkomen kunnen worden.

Op een later moment kwam de Kansspelautoriteit hierop terug. Een harde reset was niet nodig. Zo mocht een casino zelfs oude gegevens gebruiken in de nieuwe accounts. Bijvoorbeeld gegevens over het speelgedrag vanuit hun vorige account.

Ondanks dat een harde reset niet noodzakelijk is mogen ze de gegevens niet gebruiken voor marketing doeleinden. Spelers mogen niet ineens benaderd worden dat ze een nieuw account kunnen aanmaken nu de vergunning er doorheen is.

Eén van de eisen die o.a. het Holland Casino Online aan de vergunning heeft gesteld is dat illegale casino’s geen profijt mogen hebben van hun oude activiteiten. Er werd daarom ook een cooldown periode van 6 maanden afgesproken. In de hoop dat spelers de website zouden vergeten en het casino opnieuw moet beginnen in Nederland.

One Casino ziet dit niet in als een fout

De One casino beweert dat ze de mail niet verstuurd hebben uit Marketing oogpunt. De mail is puur verstuurd om oude spelers te laten weten dat hun account verwijderd is. Daarnaast wilde ze laten weten dat spelers beter verantwoord kunnen spelen in een legaal casino.

Maar nadat de One Casino hierop gewezen is snappen ze wel dat de mail fout begrepen kan worden. Het kan inderdaad als reclame gezien worden voor de opening van het vernieuwde casino. Ze laten echter weten dat niet het complete klantenbestand de mail ontvangen heeft. Volgens de One casino gaat het om een klein aantal klanten die nog steeds hun account niet beëindigd had.

De Kansspelautoriteit geeft nog geen duidelijke reactie hierop

Na navraag bij de Kansspelautoriteit is het nog niet duidelijk geworden of de mail gevolgen gaat hebben bij de One Casino. De Kansspelautoriteit laat wel weten dat de oude databases niet gebruikt mogen worden voor marketing doeleinden. Het is de vraag of deze mail gezien kan worden als marketing of informatievoorziening.

Het zou goed kunnen dat het beruchte mailtje nog wel een staartje gaat krijgen voor de One Casino. Vooral omdat er mogelijk ook spelers in de CRUKS in de lijst van de ONE casino kunnen staan. Dit kan namelijk nooit gecontroleerd worden met zo’n algemene mail.

art5
art6